dinsdag 7 juni 2011

Webinar over telefonische acquisitie

Vanochtend om 8.45 zat ik klaar voor mijn computer, wachtend op de webinar die een kwartier later zou aanvangen. Mijn eerste. Beetje gespannen of het allemaal wel zal lukken. Van mijn zoon had ik een headset geleend en via bluetooth aangemeld. Het liep gesmeerd, het werkte prima. Je kon zelf virtueel je hand opsteken en dan werd je ge-unmute en kon je je vraag stellen. Geweldig!

Het onderwerp van de webinar was "Telefonische acquisitie voor professionele dienstverleners", van Michel Hoetmer/SalesQuest.

De inhoud was duidelijk en zeer informatief.
Vanuit Zweden vertelde Michel dat het begint met het vaststellen van de doelgroep.
Voor welke problemen heb jij als dienstverlener een oplossing?
Hij bood ons een kapstok voor het gesprek.
Eerst een korte introductie. Is de klant bereid het gesprek met jou aan te gaan, pas dan op: ga niet meteen een verkoopgesprek houden. Eerst het probleem, waar jij de oplossing voor kan bieden, boven tafel zien te krijgen. Ga je goed voorbereid het gesprek in, dan is dat een piece of cake. Je stelt nog aan aantal gerichte vragen. Het kan zijn dat door jouw gesprek de klant zich bewust wordt van het probleem dat hij heeft of zich gaat realiseren dat hij dit probleem zou moeten oplossen. Dan kan jij van dienst zijn. Gebleken is dat vaak de klant niet meteen bereid is met jou in zee te gaan. Daar komt geduld om de hoek kijken.

Dat zo'n eerste gesprek slechts een begin kan zijn van misschien een lange weg die je met een prospect te gaan hebt, was voor mij wel een eye-opener. In mijn werk moet er toch vaak meteen gescored worden. Zoals Michel het ons voorhield, lijkt mij ook realistisch. Fijn dat je dan ook jezelf kan zijn en jezelf niet hoeft te veranderen in een "gladde" verkoper.

Let op dit is maar een deel van wat Michel ons geleerd heeft vanmorgen. Al met al een leuke ervaring. En zo makkelijk vanuit huis te doen. Hopelijk volgen er meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten